Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 3
af Rick Joyner

Ikke mange kristne er disciple. Hvis vi læser Jesu definitioner for hans disciple, ville vi vide, at dette er sandt. Selv da han vandrede på jorden, var kun nogle få, der fulgte ham, hans disciple. At være omvendt, troende på Jesus som Messias og på hans offer på korset for vores forløsning er en start, men det er meningen, at det kristne liv skal være langt mere.

At være Jesu discipel er et andet niveau, som det fremgår af hans definitioner. I det første århundrede var det en total forpligtelse at være discipel af enhver bemærkelsesværdig lærer i Israel. Mange lærere ville ikke engang tillade deres disciple at gifte sig, så intet kunne distrahere dem fra at lære fra deres mester. Jesus tillod sine disciple at gifte sig, som vi ser, at Peter var gift, da Herren kaldte ham. Faktisk var en af grundene til, at Gud gav os ægteskab, for at lære os om vores forhold til ham. Ikke desto mindre fortjener at være Jesu discipel intet mindre end total forpligtelse til at lære af Mesteren, så vi kan blive som ham og udføre hans gerninger.

Ægte discipelskab, som defineret af Jesus, er kristendom på næste niveau sammenlignet med, hvad de fleste troende ser eller oplever. Faktisk, ligesom tabernaklerne og templerne, som var profetiske modeller for kirken, er der tre niveauer for at komme nærmere Guds herlighed. Hele menigheden kunne gå ind i den ydre forgård, ligesom alle troende i dag kan gå ind i, hvad dette repræsenterer. Det var dog kun præsterne, der kunne gå ind i det hellige, og kun ypperstepræsten kunne gå ind i det allerhelligste.

Den ydre forgård repræsenterede korset. Kobberalteret, hvor ofrene blev bragt, repræsenterede, hvad Jesus ville udrette ved hans offer. Den ydre forgård repræsenterede også helliggørelse gennem kobberbadet, hvor de, der ofrede, vaskede sig. I den ydre forgård var der også akacietræ, som repræsenterede vores naturlige menneskeliv (akacie er et snoet, snerret, knudet træ, som er svært at arbejde med). I den ydre gård er vi stadig naturlige, og det eneste lys der er naturligt lys.

I det næste niveau, det hellige sted, blev alt akacietræ overtrukket med rent guld. Dette repræsenterede den guddommelige natur. Det eneste lys der kom fra lysestagen, som brændte olivenolie, som repræsenterede Helligånden. På vægbeklædningerne i det hellige sted var der broderet englemajestæter, som repræsenterede det åndelige eller himmelske rige. Få kristne kommer ind i dette rige, selvom nogle lejlighedsvis kigger ind. Hebræerbrevet 9:6 siger, at præsterne hele tiden gik ind på dette sted og udførte gudstjenesten. Præsterne repræsenterer det næste niveau i vores forhold til ham, som er konstant at gå ind i det åndelige rige for at tjene Herren.

Det store flertal af kristne forbliver i den ydre forgård. Tjenesten for de mennesker, dette repræsenterer, er afgørende. Da præsterne også udførte denne tjeneste, må vi aldrig blive så avanceret i Herren, at vi ikke længere fører mennesker til korset eller lærer andre, hvordan man lever det disciplinerede, helligede liv. Alligevel mange, der gør det, opgraderer aldrig, hvor de konstant går ind for at tjene Herren.

I Åb. 11:2 ser vi, at der vil komme en tid, hvor den ydre forgård vil blive "givet til nationerne" og ikke længere vil være en del af templet, hvilket indikerer, at de på dette sted vil blive overmandet af nationerne. Dette ser ud til at ske nu, da mange institutionelle kirker og tjenester er gået på kompromis med verden.

Uden tvivl har vi brug for åbenbaring for at fortolke Åbenbaringen, såvel som Daniels profetier, som han fik besked på at forsegle indtil enden, og andre profetier om disse tider. Alligevel er Missionsbefalingen at gøre disciple, ikke omvendte. Der kan komme et tidspunkt, hvor de, der ikke har underkastet ham alt, ikke længere kan stå, fordi den ydre forgård er blevet overgivet til hedningene.

Som Jesus advarede i Matt. 24:12: "Fordi lovløsheden vokser, vil de fleste menneskers kærlighed blive kold." Når vi ser mørket og lovløsheden øges, er det ikke tiden til at være lunken. Hvis du læser dette, er du sandsynligvis en discipel eller i det mindste på vej mod at blive det. Men er det ikke på tide at give os selv til at være hans discipel og opmuntre alle troende til også at gøre det? Er dette ikke "Missionsbefalingen"? Hvordan kan vi ikke give alt til kongernes Konge, som gav alt for os? Er det ikke tiden?

Til 4
OP